Bolvir de Cerdanya a Isòvol

L'itinerari recorre una part de la secció del Camí de Santiago que creua la Cerdanya. Hem escollit un dels trams més bonics i senzills: el que segueix el curs del riu Segre i va de l'ermita del Remei al santuari de Quadres, lloc que en època medieval era també hospital per a pelegrins.

El camí de Sant Jaume , primer Itinerari Cultural Europeu, té el seu origen en les peregrinacions a Santiago de Compostel·la (Galícia), que es van començar a realitzar arran del descobriment de les restes de l'apòstol Santiago al segle IX.

Les rutes europees convergien als Pirineus, on existien dos camins principals: el navarrès, que creuava Roncesvalles, i l'aragonès, que travessava les muntanyes per Somport i Jaca. Al costat d'aquestes rutes principals hi havia moltes secundàries. Una d'elles entrava a Catalunya a través dels serrals de la Perxa i Pimorent, i arribava a Sant Jaume de Rigolisa, a Puigcerdà, capital de la comarca de la Cerdanya.

Tots aquests camins continuen vigents i són bastant transitats, especialment en els anys sants de Santiago, que se celebren sempre que el dia del Sant (25 de juliol) cau en diumenge, com va ocórrer en el 2004. El camí de Sant Jaume passa per importants poblacions, com Llívia (que compta amb una de les farmàcies més antigues d'Europa), Puigcerdà (localitat comercial i històrica), Bolvir (església romànica de Santa Cecília), Bellver (que ofereix moltes possibilitats per a la pràctica del senderisme: Camí dels Bons Homes, Ruta dels Segadores, GR 150…) o Martinet.

Durant els segles XIII i XIV, el santuari de Quadres era considerat com una domus hospitalis, un hospital de viatgers. L'edifici primitiu era del segle XII, encara que al segle XVII es va construir un nou temple. Les excavacions arqueològiques han permès treure a la llum alguns elements de l'antic edifici romànic, entre ells dues finestres. Des de Bellver val la pena apropar-se a Santa Eugènia de Nerellà, amb una església romànica declarada Monument Històric-Artístic que conserva l'únic campanar de torre d'estil lombardo enter de la comarca. Aquest campanar té una inclinació d'1,25 metres, per la qual cosa l'hi coneix com la “torre de Pisa ceretana”.

Des de Puigcerdà, prenem la carretera N-260 cap a La Seu d'Urgell. De seguida arribem a Bolvir de Cerdanya. Girem a la dreta per la primera bifurcació cap al poble i immediatament seguim el rètol que indica «Torre del Remei». Després de recórrer 50 metres trobem l'ermita del Remei, on podem deixar el cotxe; també podem continuar uns 50 metres més, passant per davant de l'entrada de l'hotel Torre del Remei, i aparcar en un descampat que hi ha davant.